FEPRA: Cum v-a venit ideea de a construi acest concept?
Linda Vasilescu: Conceptul R-CREATE s-a născut într-un grup de lucru în cadrul rețelei Impact Hub, unde am încercat să cream soluții practice de economie circulară la probleme reale de mediu. Ne-am oprit la zona de packaging în comerțul online, pentru că aceasta crește exploziv și, implicit, daunele colaterale cauzate mediului. Am câștigat cu ideea noastră premiul I la incubatorul Reuse Hub organizat de Impact Hub București și PepsiCo, după care a urmat o perioadă lungă de validări și pivotări ale conceptului cu specialiști din logistică, fulfillment și digital. Suntem acum în situația de a pune pe piață un concept unitar, atractiv deopotriva pentru magazinele online (B2B), dar și pentru clientii finali (B2C).
FEPRA: Cum funcționează conceptul vostru? Cât de mult este construit pe principiile economiei circulare?
Linda Vasilescu: Procesul propus este simplu: produsele sunt aduse clientului de către curier în ambalajul lor original și sigilate în ambalajul returnabil R-CREATE. Clientul desigilează, preia produsul și înmânează ambalajul returnabil curierului. Astfel, ambalajul reintră în circuitul de livrare şi după trecerea prin toate procedurile standard de tratament al retururilor, poate fi refolosit chiar şi de peste 20 de ori. La finalul ciclului de viață al ambalajului R-CREATE, el este preluat în vederea reciclării.
Un alt element important legat de economia circulară este dat de aspectul monetizării: ambalajul nostru este închiriat și nu vândut- in acest fel exista o coerenta intre fluxurile financiare si uzul propriu zis, astfel incat clientii nu trebuie sa isi asume riscuri legate de lipsa de folosinta. Practic, miza noastră este sa oprim producerea de deșeuri la sursă, înainte ca ele să devină sursă de poluare, prin înlocuirea ambalajelor de unică folosință cu o soluție circulară, refolosibilă.
FEPRA: Cât de sustenabile găsiți a fi produsele voastre și cum ajută ele la reducerea amprentei de carbon?
Linda Vasilescu: Productia: Pentru că urmărim amprenta de carbon pe care o producem, am căutat furnizori din zona noastră geografică pentru producerea genților R-CREATE. De asemenea, am încheiat un parteneriat tip cradle-to-cradle după care vom produce în viitor. Conform acestuia, colectăm și trimitem ambalajele uzate către fabrica care ne asigură producția, în vederea reciclării și a folosirii lor pentru următoarele tranșe de producție. Acest tip de acord ne permite minimizarea efectelor negative asupra mediului: serviciul nostru devine realmente waste-free, iar pentru fabrică este valoros pentru că presupune un flux regulat de inputuri ce devin materie primă.
Fluxuri operaționale: Folosim rutele deja existente ale curierului: ambalajul este preluat pe loc de la client și se întoarce către facilitățile logistice ale partenerilor online pe fluxul de retururi, nefâcandu-se niciodată un drum suplimentar pentru a fi returnat. Experiența pilotului cu Fan Courier si Carturesti arată ca publicul este pregătit pentru o asemenea soluție.
Spațiu economisit: Pentru ca ia forma produsului transportat, soluția R-CREATE oferă o economie de spațiu la transport între 15 si 35%, prin eliminarea aerului volumetric din cutiile tradiționale. Astfel încât, dacă mâine toate ambalajele din coletărie ar fi R-CREATE, ar fi necesare a fi puse în mișcare semnificativ mai puține mașini pentru transport.
FEPRA: Dacă importatorii sau producătorii vor folosi ambalajele voastre, mai au vreo răspundere legală de reciclare și valorificare a deșeurilor de ambalaje pe care le pun pe piață, pentru ambalajele de transport?
Linda Vasilescu: Colaborarea cu partenerii noștri (magazine online) se face în baza unui contract care prevede închirierea acestor ambalaje- pentru livrările respective, iar responsabilitatea legată de ambalaje (ecotaxa) dispare o dată cu ambalajul de unică folosință care este astfel salvat. Din păcate, însă, experiența noastră bazată pe discuțiile cu cei din online ne arată că aceste obligații legale sunt încă puțin cunoscute de comercianții online – fiind necesară, cu siguranță, popularizarea informațiilor pe scară mai largă.
FEPRA: Din ce materiale sunt făcute ambalajele voastre și cât rezistă?
Linda Vasilescu: Geanta R-CREATE este fabricată din polipropilena cu rezistență mare, proiectată pentru cel puțin 20 de cicluri de folosire. La finalul ciclului de folosire acestea merg spre reciclare, pentru a deveni materie primă, pentru următoarele tranșe de producție.
FEPRA: Cum a reacționat piață, cum vă faceți cunoscuți, cărui public vă adresați?
Linda Vasilescu: În luna iunie, am făcut un test mai amplu cu Fan Courier si Cărturești, iar rezultatele au fost peste așteptări. Cu o integrare naturală în fluxul de cumpărare – soluția de ambalaj returnabil a fost aleasă din prima zi de 1 din 5 cumpărători – ceea ce ne spune că clienții sunt pregătiți pentru schimbare. Testul a fost național și (surprinzător) 64% din cei care au optat pentru a primi cumpăraturile în ambalaj returnabil au fost din afara Bucureștiului. Soluția a trecut astfel testul logistic, iar din partea pieții am primit doar feedback-uri pozitive, de entuziasm chiar, ceea ce confirmă că publicul validează ideea noastră, iar industria de livrări online poate deveni mai eco-friendly.
Conceptul nostru este B2B2C, deci lucrăm pe două planuri: pentru magazinele online care folosesc soluția noastră de împachetare, dar dorim să ne adresăm și consumatorilor online. Ambele grupuri au în comun responsabilitatea pentru mediu, dar și dorinta de eliminare a risipei. Adresăm această problemă prin diminuarea semnificativă a cantităţii de ambalaje de unică folosinţă implicată în e-commerce, iar în același timp consumatorilor online le oferim o alternativa waste-free, ei beneficiind de o experiență îmbunătățită de cumpărare.
FEPRA: Care este planul vostru pe viitor?
Linda Vasilescu: În acestă perioadă facem mai multe campanii de test, pentru a înțelege cum putem controla rata de adopție a serviciului nostru și cum putem calibra mai bine fluxurile.
În 2020 ne dorim de asemenea sa punem bazele clubului R-CREATE: clubul magazinelor online partenere care aleg varianta eco-friendly de expediere prin soluția R-CREATE. Considerăm că este absolut necesar să punem în comun brandurile care aleg să diminueze risipa și comunică în direcția încurajării publicului să aleagă variantele eco-friendly de shopping, ori de cate ori au o asemenea alternativă.
Recent Comments