Cine ar fi crezut, în urmă cu nu foarte mulți ani, că în România, plasticul va fi resursă inepuizabilă de a crea produse, în unele industrii. În timp ce în anul 2021, o mare parte din cetățenii României încep, timid, abia să înțeleagă ce înseamnă colectarea separată a deșeurilor de ambalaje și cum este în datoria lor civică și morală să respecte aceste reguli, într-o altă parte a țării, desigur, una minoritară, oamenii se folosesc de plastic ca să dezvolte produse de design și fashion. Este și exemplul Ecaterinei, fondatoarea liniei de bijuterii Katerini Accessories, o tânără designer din București, care a ales să facă bijuterii minunate din plasticul PET pe care-l găsește la centrele de colectare pentru deșeurile de ambalaje. Vă invităm să citiți în rândurile de mai jos interviul pe care l-am realizat cu Ecaterina Colasiz, pentru a afla cum plasticul poate căpăta alte valențe, atunci când cauți modalități de a fi prietenos cu mediul înconjurător.

 

FEPRA: Ce produse creezi și din ce materiale sunt realizate?

Ecaterina Colasiz: Creez accesorii si bijuterii pentru femei, iar noutatea este că acum am dezvoltat linia din PET, din plastic reciclat. Fiind în zona de design și styling, dar și o persoană foarte pasionată de mediu, am căutat să aduc un sistem circular și în atelier. Cred că astăzi design-ul poate fi bun doar dacă este prietenos cu mediul. Și asta încercăm să facem, să introducem în sistem cât mai mult din plasticul deja produs/reciclat, așa încât să nu ajungă la groapa de gunoi sau în natură, ci să-i inspirăm și pe alții să adopte același stil.

 

FEPRA: Cum ți-a venit ideea de a realiza acest concept sustenabil? Ce te-a inspirat?

Ecaterina Colasiz: Ideea mi-a venit dintr-o improvizație. Foloseam la momentul respectiv un alt material similar cu plasticul. Supriza a fost că PET-ul s-a comportat și mai bine decât predecesorul său, așa că am introdus această materie primă cap de afiș pe lista materialelor din atelier. Este ușor și confortabil, foarte greu de stricat, are o estetică interesantă și atrage priviri atunci când spui, “e din PET, din sticla de PET”.

 

FEPRA: Ne poți descrie, te rugăm, procesul realizării acestor produse? De asemenea, te rugăm să ne vorbești și despre materialele pe care le folosești, respectiv dacă există o procedură prin care pregătești aceste materiale sau pur și simplu lucrezi cu forma brută a lor? Produsele pot fi reciclate atunci când se deteriorează?

Ecaterina Colasiz: Procesul începe cu colectarea PET-urilor de la centrul de colectare. Noi le sterilizam în atelier și le tăiem părțile dure așa încât să ajungă în formă, pentru tipar. Ajuns la tipar, el este tăiat pe forma prestabilită și apoi modelat la cald, pentru fiecare piesă în parte. Este fermecător procesul pentru că așa realizezi că nicio piesă nu se asemănă, de fapt, cu o alta. Fiecare floare e unică, pe bună dreptate. Produsele pot fi reciclate când se deteriorează, asta dacă ajung la acel stadiu, pentru că știm bine că plasticul are o durabilitate foarte mare. Așa că, estimez că accesoriile noastre vor fi transmise din generație în generație, fară problema, dacă se dorește asta.

 

FEPRA: Cum a fost primit/văzut business-ul tău în îndustria din care faci parte?

Ecaterina Colasiz: Feedback-ul a fost impresionant. A fost o confirmare că oamenii iși doresc produse fashion prietenoase cu mediul, sunt curioși să le descopere și să le poarte. Evenimentul de lansare s-a întins pe mai multe zile, pentru a putea primi cât mai mulți musafiri, în magazinul nostru. A fost, înainte de toate, o experiență. O instalație cu lumini, cu sunet de ocean, cu arome aparte și cu multe discuții constructive. Plănuim să mai construim, în viitor, astfel de instalații de impact, cu mesaje pozitive, orientat pe conștientizare.

 

FEPRA: Consideri că există puse bazele educației cumpărăturilor de produse sustenabile, în România? Sau dacă acest trend, de a cumpăra produse sustenabile, încă nu este dezvoltat, cum și în ce formă l-am putea îmbunătăți?

Ecaterina Colasiz: Cred ca baza unei educații sustenabile noi o avem, nativ, doar că nu-i spunem așa. Părinții noștri ne învață de când suntem mici să nu risipim, să mâncăm tot din farfurie, să oferim altora ce nouă nu ne mai folosește. Toate acestea cred că sunt o bază bună. Informația, în schimb, cred că ar putea să circule mult mai mult, poate cu ajutorul persoanelor care au ideei bune, experiență în zona asta și mesaje de impact.

Așadar, cred că acest trend, să îi spunem, ar trebui sa fie mai vizibil. Asta ar asigura continuitate, un trai bun și admirabil pentru consumator, în armonie cu mediul de care aparținem.

 

Share This