FEPRA: Cum v-a venit ideea de a construi acest proiect? Care sunt diferențiatorii EcoTree?

B.A.: Am început în 2017, văzând cum servicii precum Uber (ride-sharing), AirBNB (shared economy) și platformele de food delivery ne-au schimbat viața și au adus mai multă valoare în industrie. Așadar ne-am întrebat daca aceste concepte de “digital sharing” ar fi de folos și în economia circulară, proceselor de reciclare și management al deșeurilor.

Primul pas a fost să înțelegem cum se desfășoară procesele, cum este structurată piața și care sunt principalele probleme cu care se confruntă jucătorii astfel incât să determinăm cum putem ajuta.

EcoTree și-a asumat misiunea de facilitator si conector digital al pieței de colectare a deșeurilor, aduce fiecărui utilizator funcționalitățile și avantajele de care are nevoie. Spre exemplu, dacă vorbim de generatorii de deșeuri mici, aceștia au nevoie de rapiditate și acces la informații despre cum si ce să facă, generatorii mari vor automatizare, raportare si eficiență, iar colectorii caută optimizare, noi clienți si profitabilitate.

În platforma EcoTree, fiecare utilizator iși poate identifica pachetul optim de funcționalități, în același timp poate fi responsabil cu mediul inconjurator, într-un mod simplu si profitabil.

 

FEPRA: Cum a reacționat piața după ce ați lansat proiectul? Cui vă adresați?

B.A.: EcoTree este în etapa de testare, efectuăm cu cateva zeci de companii proiecte avansate prin care validăm și ajustăm, după caz, funcționalitațile, interfața și alte mecanisme. Este un proiect complex și l-am planificat pentru a răspunde multor nevoi identificate în piață, persoanelor fizice, cât si companiilor indiferent de pozitia geografică, tipul sau cantitatea deșeului generat.

Vom lansa in primă fază, doar către companii, automatizând cât de mult posibil în zona de documente, rapoarte, acces la date, management al mai multor locații. Planificăm să ducem proiectul si către persoane fizice, acolo ne bazăm pe implicarea autoritaților publice, firmelor de salubritate, dar si partenerilor colectori cu focus în această zonă.

 

FEPRA: Cum vezi tu un mecanism fezabil de aliniere a industriilor la economia circulară?

B.A.: Din punctul meu de vedere mecanismul ideal de aliniere la economia circulară trebuie să asigure informare, responsabilitatea clara în proces, control si transparență.

În 2020 toate acestea trebuie să se intâmple mai ales printr-un sistem digital, să existe un cadru legal clar, dar și principii de funcționare asumate.

În acest fel rolul fiecarui jucător: producător, consumator, generator deșeuri, colector, reciclator, autoritate, devine mai clar, acțiunile sale devin predictibile și efortul depus de fiecare mai transparent, cuantificabil.

Este foarte ușor, existând transparență și date, să justifici valoarea unui jucător la fiecare subproces din economia circulară. Doar așa poate exista evoluție și o piață competitivă cu rezultate remarcabile.

 

FEPRA: Din punctul tău de vedere, ce crezi că este greșit în actualul sistem de management național al deșeurilor?

B.A.: Aș mentiona două aspecte ale actualului sistem, ambele ce țin de transparență și acces facil la date:

O parte a problemei ține de informare și sistematizare a pieței, mai exact punerea la dispoziție a informațiilor minim necesare pentru ca o persoană sau companie să efectueze cu minim efort operațiuni de reciclare. Acestea se pot soluționa prin punerea la dispoziție de mijloace simple pentru apelarea operatorilor de salubritate sau reciclare, emiterea de documente justificative, calcularea transparentă a efortului prestatorului de servicii, efectuarea plății în funcție de gradul de reciclare.

Cealaltă parte a problemei ține de control si acțiune, mai exact prin promovarea bunelor practice în cazul companiilor care ating țintele de reciclare și care contribuie proactiv la îmbunatațirea domeniului. Totodată este necesară informarea și stimularea celor care sunt în curs de aliniere. Și nu în ultimul rând este necesară penalizarea părților care destabilizează sau neglijează total zona de responsabilitate. Pentru toate acestea, echipa noastră este pregatită să pună la dispoziție o platformă care unește companiile responsabile si gata să imbrațișeze un parcurs de dezvoltare transparent, predictibil și sustenabil.

 

FEPRA: Cum putem crește țintele naționale de reciclare?

B.A.: Pentru a putea crește nivelul național de reciclare ar fi indicat să evaluăm unde suntem în raport cu cele patru mari categorii de personalități ale utilizatorului: cei care fac, cei care încearcă, cei care nu știu si cei care nu vor. Să măsurăm pe cât posibil nivelul astfel încât acțiunile să poată fi armonizate cu tipul de comportament al utilizatorilor. Prin promovarea celor care fac, susținerea celor care încearcă, alături de educarea utilizatorilor care nu știu, dar și stimularea celor cărora nu le pasă, lucrurile se vor așeza și vor lua o pantă ascendentă. Concret, am pregătit EcoTree ca pe o platformă a celor care iși dedică timp și efort pentru a recicla și caută permanent soluții de a imbunatăți lucrurile, dezvoltând permanent conținut și interacțiune prietenoasă pentru a atrage utilizatori noi, chiar și din categoriile: ”încerc”, “nu știu”, “nu vreau”.

 

FEPRA: Ce vă propuneți în următoare perioadă?

B.A.: În urmatoarele 6 luni ne propunem să lansăm serviciul EcoTree către zona B2B și să atragem cât mai multe companii, generatori de deșeuri din toata țara. Este foarte important să primim feedback, să ajustăm și să măsurăm nivelul de satisfacție al utilizatorilor. Analiza ne va ajuta sa dezvoltăm permanent servicii din ce în ce mai bune cu tot mai multă valoare, spre indicatori ideali de reciclare, pentru noi toți.

Share This