Se adună nori negri deasupra celor care gestionează deșeuri de ambalaje.

Revenim cu partea a doua a informării cu privire la dezbaterile din cadrul workshop-ului legislativ Modificări legislative – provocări și soluții organizat de FEPRA împreuna cu Asociația Română de Mediu și Universitatea Ecologică București unde s-au dezbătut multiplele provocări cu care se vor confrunta producătorii și OIREP-urile la sfârșitul anului 2022, în 2023 și în următorii ani.

Merită continuată identificarea presiunilor multiple acumulate la sfârșit de 2022 și care pun sub semnul întrebării atât atingerea țintelor cât și impactul financiar asupra producătorilor. Un OIREP ca FEPRA este rezilient în astfel de condiții. Ne ajută faptul că în grupul de firme din care face parte FEPPA avem un reciclator de plastic și unul de sticlă? Ne ajută faptul că prin firma de consultanță a grupului, Global Innovation Solution – GIS, implementîm regulat verificări pe teren la colectori, salubriști și la reciclatori? Sau că am stabilit relații trainice cu toate ADI-urile care ne pot ajuta să îndeplinim cu succès obiectivele care acum sunt sub semnul întrebării?

Din analiza legislației care acum este în vigoare rezultă câteva concluzii clare:

  1. Va crește necesarul de colectare pentru raportarea acelorași cantități de material reciclat, datorită modificării punctului de măsurare. Pentru deșeurile de ambalaje post-consum, în general ambalaje primare, creșterile pot ajunge la 30-40%. În plus, țintele de reciclare cresc, în condițiile în care colectarea separată bate pasul pe loc. Deci, de unde material colectat și…la ce preț?
  2. Costurile aferente colectării separate vor crește, deoarece obținerea unor cantități suplimentare de material colectat nu poate veni decât din colectarea separată de la populație sau din retrimiterea către reciclare a unor materiale dificil de reciclat, cu valoare de piață mică, acestea ajungând în prezent la depozitare sau la incinerare.
  3. Se redefinește relația producător/importator – OIREP – colectori/salubriști/ADI/APL pe întreg lanțul, riscul producătorilor fiind mărit prin modalitatea de aplicare a penalităților.

OIREP-urile vor trebui să explice mult mai bine de ce au tarife mari sau mici, ce model de business le asigură reziliența și ce capacitate de verificare a propriilor parteneri operaționalizează pentru a se asigura că producătorii care le sunt clienți pot încheia contracte de transfer de responsabilitate cu risc zero.

Vă rugăm să descărcați prezentarea de aici:

Impact OUG 196_(2)

 

Share This